A dízel már jobb mint a benzin

A modern dízeles autók kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki mint a benzinnel hajtottak, mondja ki a hat nemzetet felölelő tanulmánya a Université de Montréal kezdeményezésére.

És ennek hatására a tudósok szerint a környezetvédelmi szabályok alkotóinak fokozatosan a koszosabb benzinüzemű autók és más légszennyező források felé kell fordítani a figyelmüket.

“A dízelnek rossz híre van, mivel láthatjuk a szennyezést, de valójába a láthatatlan szennyezés a rosszabb a benzines autóknál,” mondta Patrick Hayes, az UdeM decense. “A következő lépésben a benzines autókra kellene fókuszálni vagy a régi dízeles autók eltávolítására az utakról. A modern dízeles járműveket már új szabványok szerint állítják ellő és ezért sokkal tisztábbak.”

A kutatást vezető svájci és norvég kutatók Hayes és más olasz, francia és amerikai tudósok közreműködésével az autók kipufogóján kiáramló széntartalmú részecskék (PM) mennyiségét mérték meg.

Ezek közé a részecskék közé tartozik a fekete szén, az elsődleges szerves aeroszolok (POA) és különösképpen a másodlagos szerves aeroszolok (SOA), amiknek bizonyos vegyületei sérülést okoznak a tüdő szövetében.

Az elmúlt években az Európában és Észak Amerikában kiadott új dízel autókat már dízel részecskeszűrővel (DPF) látják el, ami lényegesen lecsökkenti az általuk kibocsátott szennyezőanyagokat.

“A benzines autók átlagosan 10 szer annyi széntartalmú részecskét bocsátanak ki 22 Celsius fokon és 62-szer annyit -7 Celsius-on mint a dízeles autók,” olvasható a tanulmányban. “Az alacsony hőmérsékleten történő magasabb kibocsátásnak a hidegindítás hatásához van köze – amikor a motor még kevésbé hatékony mivel nem melegedett elégé föl és a katalizátora sem működik.”

“Ezek az eredmények megkérdőjelezik a jelenlegi paradigmát, miszerint a dízeles autókat általában lényegesen nagyobb széntartalmú részecske kibocsátással hozzák kapcsolatba,” tették még hozzá.

Az viszont igazm hogy a régi dízeles autóknál ez az elképzelés még igaz volt a részecskeszűrők hiánya miatt és amiatt hogy a dízeles autók általánosan nitrogén oxidot bocsátanak ki – ami a szmogot és a savas esőket okozza.

A vizsgálatokhoz a kutatók Hayes légszennyezési terepmunkáját vették alapul amit 2010-ben folytatott le Kalifornia területén. A négy hetes vizsgálati időszak alatt los angeles-i forgalmának a légszennyezését mérték fel úgy hogy egy utánfutóra szerelt csővel vettek mintákat a levegőből.

Hayes jelenleg egy ehhez hasonló kísérletet fojtat Kanada legészakibb részein hogy kiderítse a széntartalmú részecskék képesek e súlyosbítani a klímaváltozást.

Forrás: nature.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás