A testmozgás segít az agyméret megőrzésében

Egy új ausztrál kutatás szerint az aerobik gyakorlatok javíthatják a memóriát és segíthetnek az agy egészségének a megőrzésében is, ahogy öregszünk.

Ezen a téren nemzetközileg elsőnek számító közreműködésben a Nyugat Sydney Egyetem Nemzeti Intézet a Kiegészítő Gyógyászatért és a Manchester Egyetem Pszichológiai és Mentális Egészség Részlege közös csapata azt vizsgálta, hogy az aerobiknak milyen hatása van hippokampusz agyi területre, ami többek között a memória folyamatokért is felelős.

Az agyunk egészsége csökken a korunk előrehaladtával és 40 éves korunktól kezdve évtizedenként átlagosan 5%-al zsugorodik az agyunk.

Korábbi egereken és patkányokon végzett kutatások már utaltak rá, hogy a fizikai gyakorlatokkal növelhető a hippokampusz mérete, azonban az új bizonyítékokig ezt embereknél nem sikerült igazolni.

A kutatók szisztematikusan átvizsgálták 14 klinikai vizsgálatban – összesen 737 vizsgált ember – agyi felvételeit aerobik programok vagy kontroll körülmények előtt és azt követően.

A résztvevők között voltak egészséges felnőttek, enyhe kognitív problémákkal küzdők és mentális betegségekkel – mint depresszió vagy skizofrénia – diagnosztizált betegek. A vizsgált emberek kora 24 és 76 év között mozgott és az átlag 66 év volt.

A kutatók által a vizsgálatokban használt gyakorlatok között volt álló kerékpározás, gyaloglás és futópadon való futás. A programok hossza 3 és 24 hónap között váltakozott heti 2-5 alkalommal.

Összességében a tanulmány eredménye az, hogy a gyakorlatok nem voltak hatással a hippokampusz térfogatára, viszont a terület bal oldali részének lényegesen nőtt a mérete.

A kutatók szerint a tanulmány az eddigi egyik legmeggyőzőbb bizonyítékkal áll elő arra, hogy a testmozgás jót tesz az agy egészségének.

“Amikor gyakorlatokat végzünk egy agyi eredetű neurotróf faktor (BDNF) nevű vegyületet választunk ki, ami segíthet megakadályozni a korból következő leépülést,” mondta Joseph Firth, a tanulmány vezető szerzője.

“Az adataink azt mutatták, hogy ahelyett hogy önmagában megnövelné a hippokampusz méretét, az aerobik gyakorlatok fő ‘agyi haszna’ az agyméret romlásának lelassítása. Más szóval, a testmozgás egyfajta karbantartó programnak tekinthető az agy esetében.”

A kutatók szerint más az egészséges öregedést előtérbe hozó módszerekkel kiegészítve az eredmények szerepük lehet a korhoz köthető neurodegeneratív betegségek, mint az Alzheimer kór, megelőzésében. Azonban még további kutatásokra van szükség, hogy ezt ténylegesen beigazolják.

Meglepő módon a testmozgás az egyik a nagyon kevés ‘bizonyított’ módszernek, amikkel megőrizhető az agy egészsége az öreg korban is.

Forrás: sciencedirect.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.