A túl hosszú alvás rémálmokat okozhat

A rémálmokat senkinek nem kell bemutatni, azonban a tudósok szerint ha el szeretnénk kerülni őket jót tesz ha kevesebb mint 9 órát alszunk egy éjszaka.

Az emberek gyakran szenvednek rémálmoktól felkavaró eseményeket követően, azonban a rémálmok kutatása eddig főleg poszt traumatikus stressz szindróma (PTSD) vizsgálatára terjedt ki. Viszont a tény, hogy szinte mindenki találkozik velük arra ösztönözte Stephanie Rek-et, az Oxford Egyetemről, és munkatársait, hogy végrehajtsák az eddigi legnagyobb és legkiterjedtebb tanulmányt a rémálmok terén.

A csapat összesen 846 embert toborzott a kutatásra és megkérték őket hogy töltsenek ki egy online kérdőívet. A résztvevőknek olyan kérdésekre kellet válaszolniuk mint, hogy hányszor és mennyire rossz rémálmoknak voltak kitéve az elmúlt két hétben. A válaszokat ezután összesítették és ebből származtattak egy “rémálom súlyossági skálát”.

Az önkéntesektől azt is megkérdezték hogy szenvednek e jelenleg vagy a múltban PTSD-től és más kellemetlenségekről az elmúlt időszakban – mint például válás, jogi problémák. Ezen felül az is meg kellet adniuk menyi alkoholt fogyasztanak és hogy átlagosan milyen hosszan alszanak.

Nem meglepő módon a kutatók azt találták, hogy az aggodalom a jövő felé vagy az érzés, hogy valamit rosszul teszünk, hatnak a legjobban a rémálmok gyakoriságára és súlyosságára. A csapat szerint a lefekvés előtti aggodalom jó táptalajt ad a kellemetlen álmoknak, megemelve a rémálmok esélyét – ez támogatja azt az elképzelést, hogy az álmok tükrei az éber tapasztalatainknak.

Viszont a csapat kapcsolatot talált a rémálmok és aközött, hogy valaki több mint 9 órát alszik. A csapat szerint ez azért lehet mert a hosszabb alvás meghosszabbíthatja az alvás REM fázisát – az időszakot amikor leggyakrabban álmodunk.

Egy más magyarázat lehet az is, hogy az aggodalmaknak nincs köze a rémálmokhoz. Ehelyett azok az emberek akik rosszat álmodnak megszakítják az alvásukat, ami felerősíti az aggodalmaikat és az elkövetkező napokon többet alszanak a kiesett alvás pótlására.

Függetlenül attól, hogy milyen a kapcsolat az aggodalmak, a rémálmok és a túl sok alvás között a gondolat, hogy lehetséges lehet a megelőzésük érdekesebb.

“Például az aggodalom hatásosan kezelhető kognitív viselkedési módszerekkel,” mondta Rek. “Érdekes lenne több kutatást végezni hogy kiderítsük ez enyhíti e a rémálmokat.”

Az alkohol és a sport látszólag nem kötődik a rémálmok előfordulásához. Ez meglepte a kutatókat mivel korábbi kutatások szerint az alkohol hatására meghosszabbodik az alvás REM fázisa, ami miatt logikusan a rémálmok esélyének is növekednie kellene.

Sajnálatos módon a kutatók nem vizsgálták meg az ételek hatását – így nem cáfolták a városi legendát hogy a sajt rémálmokat okoz.

Forrás: springer.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás