Az automata autók egyben reményt és veszedelmet jelentenek az autógyártóknak

A “robot-taxik” forradalma már a nyakunkon van és minden nagyobb gyártó azon versenyzez, hogy melyikük tudja először megalkotni a mindig csak pár kattintásnyi távolságban lévő automata autókat.

Az amerikai Merrill Lynch bank előrejelzései szerint 2025-re a teljes piac 12%-át, 2030-ra a 34%-át és 2050-re már a 90%-át fogják kitenni a teljesen elektromos autók.

A motiváció egyértelmű: a légszennyezés egyre nagyobb problémát jelent a nagy városokban világszerte, kiemelten sújtva Kínát, ahol egyre nagyobb igény van a ’tiszta’ járművekre a növekvő piacon.

A közlekedési dugók ezen felül szintén hatalmas mennyiségű időt képesek felemészteni, emiatt már ma sem alapvető autó tulajnak lenni a nagyvárosokban.

Az autógyártóknak ma már olyan ellenfelekkel kell megbirkózniuk mint az Apple, a Google és a Tesla – ami éppen múlt héten jelentette be teljesen elektromos teherautóját -, akik egyre nagyobb lehetőséget látnak a piacon, amin egyre nagyobb jelentőséget kapnak a szoftverek, a mérnöki munkával szemben.

Az iparág vezetői azonban nem pihennek. A francia PSA Csoport (amihez például a Peugeot, a Citroën és az Opel márkák is tartoznak) az autók megosztásában látja a jövőt és egy új direkt erre a célra alapított részlegével az amerikai piacra történő ismételt betörést tervezi.

Németországban a Daimler a Bosch-al együtt fejleszt önjáró elektromos autókat, amik már a 2020-as évek elejére az utakra kerülhetnek és már elindították a Car2Go névre keresztelt autó megosztó szolgáltatásukat több nagyvárosba is világszerte.

A csoport nagy riválisa a Volkswagen létrehozta a Moia-t, ami egy olyan “szociális mozgalom” egysége, ami a kocsi megosztás különböző lehetőségeit és formáit vizsgálja.

“Még ha a jövőben nem is mindenkinek lesz majd autója, a Moia-val megszeretnénk győződni róla, hogy mindenki valamilyen formában az ügyfelünk marad,” mondta Matthias Mueller, Volkswagen vezetője.

Az automatizált taxik 2030-ra az autóipar bevételeinek 40%-át adhatják majd a németek szerint, ami alapján a magán járművek kereslete 30%-al csökkenhet és a szakértők szerint azok az autógyártók, amik nem alkalmazkodnak elég gyorsan ehhez a változáshoz, az eltűnésüket kockáztatják.

Azonban ezzel az is együtt jár hogy több milliárdot költsenek akkumulátorokra, töltő állomásokra és automata vezetői technológiákra, úgy hogy mindez csak hosszú távon térül majd meg.

A Volkswagen pénteken bejelentette hogy 34 milliárd eurót fog költeni az elkövetkező 5 évben hibrid és elektromos autókra és a szolgáltatásai fejlesztésére, hogy “újra feltalálja” az autókat.

Azonban most még a tiszta járműveket nehéz eladni. Például a Renault Zoe elektromos autók – amik már 2012 óta a piacon vannak – eladása tavaly csak a cég bevételeinek 1%-át tette ki. A cég reményei szerint az eladások 2022-re elérhetik majd az 5%-ot.

A verseny nagyon sokba kerülhet majd az autógyártóknak, mivel szakértők szerint a következő generációs elektromos autók 20%-al drágábbak lehetnek majd mint a hagyományos autók és emiatt komoly problémákat okozhat a befektetett pénzek megtérülése.

A PSA szerint fel kell venniük a sebességet az elektromos jövő felé minden gépjármű gyártó cégnek.

Azonban a nyugati autógyártók és kormányok már így is attól félnek hogy az ázsiai konkurencia – élen Kínával – már most maguk mögé utasította őket és hatalmas előnyre tett szert nemcsak az elektromos motorok, hanem az azokat ellátó akkumulátorok gyártásában is.

Emiatt az EU Bizottság arra ösztökéli az európai cégeket, hogy az Airbus mintájára egyesítsék erejüket a széles körű akkumulátor gyártásban.

“Ez a technológia túl fontos, ahhoz hogy a tengerentúlról importáljuk,” mondta Maros Sefcovic, a bizottság energiáért felelős alelnöke.

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.