Az óraátállítás rosszat tehet az egészségünknek

Fáradtan érezzük ma magunkat? Sokan közülünk ma egy órával korábban keltek fel, a nyári időszámítás miatt. Mára már bizonyítékok támasztják alá, hogy ezek az óraátállítások komoly következményekkel járhatnak, mint amilyen a szívroham és az agyvérzés.

Kevés kétség van afelől, hogy a nyári időszámításnak vannak előnyei, köztük a országosan lecsökkenő energiafogyasztás a napos órák számának hatékonyabb felhasználása révén. Ez a siker vezetett ahhoz, hogy a széndioxid kibocsátás visszafogása mellet élvezhetjük a rövidebb téli napsütést is.

Azonban ez az évente többször történő időátállás látszólag leronthatja több ember egészségét. Tanulmányok szerint az éves szívrohamok csúcsa az Egyesült Államokbeli Michiganban és az agyvérzések számának java Finnországban, a tavaszi időátállás utáni napra esik. Ezek a halálok közül sokat tulajdonítanak a legyengült időseknek, akik a rájuk ügyelők beosztására hagyatkoznak. Viszont néhányat a rövidebb alvás okozhat: bizonyíték van rá hogy a szívrohamok hétfőn a leggyakoribbak, valószínűleg kevesebb alvás miatt.

Az Egyesült Királyságban már próbálkoztak az egész éves időátállással, és az eredmények alapján 1968 és 71 között a közúti balesetek száma jelentősen alacsonyabb volt a világosabb estéknek köszönhetően, viszont a kísérletnek vége szakadt az ország északi részén lakók panaszára – mivel náluk a reggelek váltak sötétebbé.

Még több napfény

A britek közül sokan szeretnének még ezen felül egy további időátállást nyáron, amivel Spanyolország időzónájába kerülnének. Egy 2010-es vizsgálat szerint ez egy Birminghamben lakó átlagos embernek 301 plusz órányi napsütést jelentene évenként, és a becslések szerint akár 2,2% csökkentené tovább az emberek energiafogyasztását, mivel kevesebb világítást használnának este, amikor az emberek általában aktívabbak mint kora reggel.

Viszont óvatosnak kell lennünk: a lecsökkent alvás rossz hatással lehet a munkánkra. Például egy új tanulmány szerint az amerikai szövetségi bírók komolyabb büntetéseket szabtak ki az átállást követő napon.

Nyugtassuk magunkat azzal, hogy szerencsére az átállást követő pszichológiai változások csak nagyon rövid életűek. Testünk belső órája hamar alkalmazkodik az alvásban és az evésben bekövetkezett változásokban. Azonban ha szeretnénk minimalizálni ezt a hatást is akkor az átállást megelőző napokban fokozatosan feküdjünk le minél hamarabb.

Forrás: newscientist.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás