Egy új folyadékkristály ami megháromszorozhatja a kijelzők felbontását

Tudósok feltaláltak egy új folyadékkristály típust, amivel a TV és számítógépes monitorgyártók 3-szor annyi pixelt tehetnek egy adott pontra, mint korábban, és az eszköz energia felhasználása is alacsonyabb lesz.

Ez a kék fázisú folyadékkristályok új típusa azért ilyen hatékony, mert megkerüli a jelenlegi technológiáknál használt színszűrőket. Csupán ez a kis változtatás is 40 %-al csökkenti a fényáteresztés miatt bekövetkező energiaveszteséget.

Ma az Apple Retina kijelzőjének a felbontási sűrűsége 500 pixel per hüvelyk,” mondta Shin-Tson Wu a Közép Floridai Egyetem fizikusa és a csapat egyik tagja.

„A mi új technológiánkkal ugyanebben a méretben 1500 pixel per hüvelykes sűrűség is elérhető lesz. Ez nagyon vonzó lehet a virtuális valóság (VR) headseteknél vagy a valóságot kiterjesztő technológiáknál, amiknél rendkívül fontos a magas felbontás mivel a kis kijelzőnek élesnek kell lennie a szem közelében is.”

A mai LCD kijelzőknél, a fehér LED háttérfényt egy vékony rétegnyi nematikus folyadékkristály modulálja, ami össze és szétcsavarodik attól függően hogy mekkora feszültséget kapnak.

A kisméretű tranzisztorok elég feszültséget adnak le, amivel átengedik a LED háttérfényt minden kijelzőn lévő pixelen, és a színszűrők használatával vörös, zöld és kék pixeleket hoz létre.

Az új kék fázisú folyadékkristály, ami egy lassan egy évtizede kidolgozott LCD technológián alapul, teljesen elveti a színszűrőket mivel nagyon gyorsan képes a színváltozásokat irányítani.

Wu és csapata szerint az ő kék fázisú folyadékkristályai 10 szer olyan gyorsan váltanak mint a nematikus típusúak, ami azt jelenti hogy kevesebb mint egy milliszekundum alatt, minden LED szín elküldhető a kristály ’alpixelein’ különböző időben.

Mivel az összes alpixel képes bármikor létrehozni mind a három színt, ez azt jelenti, hogy a technológia képes háromszor annyi pixelt egy helyre helyezni mint a nematikus folyadék kristály kijelzőknél.

A színszűrőknél, a vörös, zöld és kék fényt azonos időben hozzák létre,” magyarázta Wu.

Azonban, a kék fázisú folyadékkristályoknál, egy alpixellel képesek vagyunk mind a három színt előállítani, de különböző időben. Ezzel a teret idővé alakítjuk, és ezzel a konfigurációval a tér kétharmad része megtakarítható, amivel megháromszorozhatjuk a felbontást.”

A technológia még mindig csak az elképzelést igazoló fázisban van, azonban ha majd tévéknél és számítógépeknél is bevetésre kerül, megnőhet a felbontás és csökkenhet az energia felhasználás a színszűrők elvetésével.

Az új folyadékkristály az első technológiánál tapasztalt 30 %-os fényáteresztéssel szemben 74 %-os áteresztést ért el, mindössze 15 volt per pixeles feszültséggel.

Az új kijelző technológiát már tér-szekvenciális színes kijelző néven emlegetik és a csapat azt mondta, hogy ez a felület tökéletes új termékek fejlesztésére, és hogy már több gyártóval is közreműködnek, hogy a következő évre már elkészüljön a termék mintapéldánya.

Ha a technológia tényleg eléri a várakozásokat – és az egy igen nagy „ha” – őrülten nagy felbontásokra számíthatunk, amire a VR fejlesztőknek nagy szükségük van.

De ne tápláljunk hiú reményeket amíg nem kerülnek piacra.

A tér-szekvenciális színes kijelzővel kisseb pixeleket érhetünk el, ami szükséges ahhoz hogy megnöveljük a felbontást,” Yuge Huang, a csapat egy másik tagja.

Ez nagyon fontos mivel a mai technológia felbontás sűrűsége már a határait feszegeti.

A kutatás az Optical Materials Express folyóiratban jelent meg.

Forráswww.sciencealert.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.