Hogyan vehetünk boldogságot?

“Nincs ezen a világon semmi lesújtóbb a pénznél” mondta az egyik szereplő az Antigonéban, de lehet hogy csak nem volt tisztában a pénz megfelelő felhasználásával. Tudósok szerint a megfelelőképp elköltött pénz igen is hozhat boldogságot.

Egy gyakran emlegetett hasznos tanács az, hogy élményeket vegyünk magunknak és ne pedig tárgyakat, ha tényleg boldogak akarunk lenni. Amikor felkérték őket, hogy visszatekintsenek a vásárlásaikra, azok akik élményekben gazdag – utazás, koncertek stb. – dolgokra költöttek, sokkal boldogabbak voltak mint, akik tárgyiakra. A pszichológusok úgy hiszik hogy ez a “hedonikus mókuskerék” – a tendencia arra, hogy a változás után visszatérjünk az eredeti boldogsági szintünkre – sokkal gyorsabban működik, amikor tárgyi dolgokat veszünk nem pedig élménydús dologra költünk; könnyebben szokunk hozzá egy új asztalhoz mint egy chilei úthoz. Azt is mondják, hogy sokkal könnyebben megbirkózunk a negatív tapasztalatokkal (“közelebb hoz minket”) mint a meggondolatlanul vett tárgyakkal.

 

Azonban nem minden élmény egyformán érdemleges. Egy kutatásban, amiben a kísérlet során a vásárlásokat egyéni és szociális csoportokba osztották, a szociális kiadások több boldogságot hoztak. Azok az emberek akik egyéni élményekre költöttek nem tartották azokat értékesebbnek mint az ingóságaikat. Ezért ez nem azt jelenti hogy a tevékenységek boldogabbá tesznek minket mint a a tárgyak birtoklása – hanem hogy szeretünk másokkal együtt csinálni dolgokat.

Ez kifejezetten igaz az extrovertált emberekre: Egy kutatás alatt, ők sokkal boldogabbakká váltak amikor másokkal együtt vásároltak, függetlenül attól hogy mit is vettek.

A Cambridge Egyetem kutatói egy bankkal álltak össze, hogy megvizsgálják az összefüggést a ügyfelek vásárlási szokásai, személyiségük és boldogságuk között. Azt találták, hogy a “Nagy Öt” személyiségi jegy – extrovertáltság, új élményekre való nyitottság, lelkiismeretesség, barátságosság és neurotikusság – előrevetítette az alanyok költekezését.

A társaságkedvelő emberek éttermekre és szórakozásra, míg az én-központú, lelkiismeretesek fitneszre és biztosításra költöttek inkább. És azok akiknek a pénzköltése jobban passzolt a személyiségéhez boldogabbak voltak, mint akik azzal szemben. Egy esetben extrovertált és introvertált embereknek utalványokat adtak vagy egy bárba vagy egy könyvesboltba. Az extrovertáltak boldogabbak voltak, amikor a pénzüket a bárban költötték, amíg az introvertáltak boldogabban vásároltak a könyvesboltban.

De még mielőtt kikelnénk magunkból és költekezni kezdenénk, a jövedelmünknél, befektetéseinknél vagy hiteleinknél sokkal jobban járul hozzá a bankszámlánkon lévő pénz mennyisége az életünkkel való elégedettséghez. Ez viszont nem jelenti azt, hogy mindenféleképpen spórolnunk kell: Amikor az embereket megkérték, hogy vegyenek valami kedveset maguknak vagy egy beteg kisgyereknek, azok akik a gyerekeknek vettek valami apróságot pozitívabb érzésekről számoltak be. A hatás ugyanolyan volt gazdag országokban (Kanada) és szegényekben (Dél-Afrika). A barátokra és családtagokra költött pénz is, nem meglepő módon hasonló hatást vált ki, mivel közelebb hoz minket hozzájuk.

Szóval, hogy váltsuk a pénzünket jókedvre? Először azt kell kitalálnunk, hogy extrovertáltak vagy introvertáltak vagyunk. Azután eredjünk a legközelebbi bárba, könyvesboltba vagy kórházba egy sérült kanadai kisgyerekhez megsegítésére.

Forrás: theatlantic.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás