Itt az ideje hogy az új média cégek elismerjék mik is ők valójában

Mikortól nem számít média cégnek egy média cég? Amikor az interneten van. A YouTube és a Facebook közvetíti amit a felhasználók olvasni és nézni szeretnének, miközben reklámhelyeket adnak el melletük. Szerkesztett tartalom, hirdetésekkel finanszírozva? Úgy hangzik mint a modell, amely a 20. század médiáját jellemezte.

Ezek a cégek mégis csupán “platformnak” tüntetik fel magukat, amik passzívan adnak helyet a tartalomnak, amit se nem hajlandóak, se nem képesek elbírálni. Az igaz, hogy mások mint a tradicionális média cégek, a tartalom nagy része a felhasználóiktól származik, és algoritmusok, nem pedig szerkesztők határozzák meg hogy mi kerüljön a felhasználók elé. Mégis napról napra egyre inkább a gyökereikre igyekeznek hasonlítani.

Az egyre nagyobb felháborodás a “hamis hírek” kapcsán arra ösztönözte a Facebookot, hogy szerkesztőket vegyen fel és az algoritmusokkal karöltve csapjanak le a rossz minőségű tartalmakra és segítsék az újságírók munkáját. Szó esett arról is, hogy a cég támogatna olyan média szervezeteket, amik nagy erőfeszítéssel készítik a tartalmukat, amik mégis a közösségi oldal darálójában végzi.

Szóval mégis milyen cég a Facebook, YouTube és a többiek? A hatalmas erőfeszítés, hogy tájékoztassanak és kapcsolatokat építsenek emberek között, eltörpül az a probléma mellett, hogy a figyelemfelkeltő tartalmakat részesítik előnybe – függetlenül annak minőségétől, valódiságától vagy tisztességességétől. Ez lejáratta az online diskurzusok tartalmát és a hangvételüket is durvábbá tette.

A felhasználók ilyen téren történő panaszai is nagyrészt süket fülekre találnak. De vajon miért? Azért mert a szociális média óriásokat nem a felhasználók szükségletei hajtják hanem a valódi vásárlóik; a hirdetőké. Mindent egy gyors klikk és egy gyors dollárért.

“Egy németországi törvénytervezet büntetéssel fenyegeti a Googlet és a Facebookot, ha nem szedik össze magukat”

A tech óriásokat így nagyobb nyomás hajtja előre, hogy ez megváltozzon. Múlt héten több brit képviselő is kérdőre vonta a Google, Facebook és a Twitter megbízottait a platformon történő visszaélések és gyűlöletkampányokkal szembeni eredménytelen fellépésük kapcsán.

Ami talán fontosabb, a hirdetők is lázadásba kezdtek. A “programadó” hirdetések kifejlesztése – amik követik a közönséget hogy merre mennek és annak fizetnek aki magához tudja csábítani őket – hatásosnak bizonyult: ma már a Googlehöz és a Facebookhoz kerül minden 10 online hirdetésre költött dollárból 9. Azonban egy kalandra éhes 16-25 éves fiatal, aki jó célközönség lehet egy energiaital hirdetésre, közben akár dzsihádista jelölt is lehet, így az ital hirdetés egy kivégzés videója mellé kerülhet, ami majd annak profitál aki a videót közzétette. Az egyre nagyobb közfelháborodás miatt a Google új módokat jelentett be, amivel a vásárlói elkerülhetik az ilyen helytelen hirdetési helyeket.

Akkor ez jelenti a probléma végét? Nem teljesen. A cégek még mindig úgy kerülik el a felelősségeket, hogy a szolgáltatásaikat szigorúbb feltételekhez kötik, arra az ürügyre hivatkozva hogy a probléma technikailag túl bonyolult: mikor a mérnökeik már bebizonyították hogy képesek megoldani például a szerzői jogi problémákat is, ha az a cégnek is érdeke. És az abszolutista álláspont a szólásszabadsághoz sem állja meg a helyét teljesen. A történelemben több példa van arra, hogy hogyan lehet megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Ehhez általában dialógusokra és demokratikus szempontokra van szükség amit a szociális média oldalak eddig sikeresen elkerültek. Most viszont már nem folytathatják ezt túl sokáig. A cégek eleget élvezték már a média által nyújtott privilégiumokat és profitot; itt az ideje hogy a felelősségeket is felvállalják.

Forrás: newscientist.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás