Mi valójában a Baader-Meinhof jelenség

Tételezzük fel, hogy rendelkezünk elég pénzzel, hogy vegyünk egy szép új autót. Eddig soha nem érdekeltek minket az autók igazán, és az állandóan fel felbukkanó hirdetések is az őrületbe kergettek. De most már benne vagyunk, és ezután valaki megemlít egy bizonyos autót – valamit amiről eddig még sohasem hallottunk, de jó eredményei vannak a vásárlói oldalról. Ez felkelti az érdeklődésünket.

Hirtelen az autó mindenhol ott van. A házunk előtt parkol. A főnökünk fiának is ilyen van. Látunk kettőt magunk mellet a forgalomban hazafelé jövet. A kocsi még az utált reklámokban is felbukkan, és esküdni mernénk hogy a semmiből tűntek elő. Mi is történik itt pontosan? Ez a kocsi hirtelen átvette a kulturális uralmat az emberek felett? Vagy csak a tudatunk játszik velünk?

Üdvözlet a Baader-Meinhof jelenségben, amit gyakran a gyakoriság illúziójának neveznek. Ez a jelenség akkor jelenik meg, amikor valami amit éppen csak észrevettünk vagy megtapasztaltunk hirtelen állandóan jelen van. Az az érzésünk hogy ez a semmiből tűnt fel és hirtelen mindenki a témáról beszél – vagy, hogy hirtelen szinte mindenhol körülvesznek ezek a dolgok.

Nem vagyunk őrültek, tényleg többet látunk belőle. Ez viszont azért van mert többször vesszük észre őket. Több dolog történik amikor a Baader-Meinhof jelenség működik.

Az egyik, hogy az agy izgatottá válik az új ténytől, amit éppen megtanult, és a figyelmét abba az irányba fordítja. A tudatalattink azt gondolja “Jé, ez király! Mostantól figyelni fogok erre a dologra, anélkül hogy a tudatában lennék.” Így viszont hogy keressük a dolgot, természetes hogy többször vesszük észre.

Hogy erre még egy lapáttal rátegyünk, megjelenik a megerősítési torzítás is, miután már egyszer, kétszer láttuk a dolgot. Más szavakkal, elkezdünk egyetérteni magunkkal, hogy igen, tényleg többet látunk belőle.

Hogyha eddig esetleg rákerestünk volna a Baader-Meinhof-re, zavarba jöhettünk, mivel a jelenséget nem a felfedezőjéről nevezték el, hanem egy az 1970-es években tevékenykedő Nyugat Német milicista csoportról.

A jelenség neve valójában egy online falról származik, amin az egyik kommentátor a gyakoriság illúzióját “Baader-Meinhof jelenségnek” nevezte miután egy nap leforgása alatt többször is hallott a csoportról. Így a bandának valójában semmi köze nincs a jelenséghez, de ne lepődjünk meg, ha ezután többet fogunk róluk vagy a jelenségről hallani.

Forrás: science.howstuffworks.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás