Kategóriák Ember

A gének kulcsfontosságúak az iskolai sikerekhez

A szülők közül sokan azon aggódnak, hogy a gyerek hogyan teljesít az iskolában, viszont a gyerekek valószínűleg már születésük után rendelkeznek a sikerhez szükséges dolgokkal. A Texas Egyetem és a King’s College London új tanulmánya rávilágít, hogy a génjeinknek milyen hatása van a tanulmányi eredményeinkre, egészen az általános iskolától a középiskola végéig.

A kutatók már évek óta tudják, hogy kapcsolat van az oktatásban elért sikerek és az emberek életútja között – például a státuszban, egészségben és a boldogságban. De hogyha az iskolai teljesítmény előrejelzi az életben elért eredményeinket is, akkor mi jelzi előre az iskolai eredményeinket?

“A gyerekek iskolai eredményei közötti különbségek két harmada magyarázható a DNS-ükben lévő különbségekkel,” mondta Margherita Malanchini, a tanulmány egyik társszerzője. “Azonban arról kevesebbet lehet tudni, hogy ezek a tényezők hogyan is járulnak hozzá az egyéni akadémiai eredményekhez az idő előrehaladtával.”

A kutatók több mint 6000 ikerpár tanulmányi pályafutását követték végig, az általános iskola kezdetétől egészen a kötelező oktatás végéig.

Az eredmények szerint az iskolai eredményeik nagyon stabilak voltak az egész oktatás során – a jól induló diákok végig jól teljesítettek. A genetikai tényezők a stabilitás 70 százalékára adnak választ, amíg a megosztott környezeti tényezők – melyek mindkét ikernél megvoltak – 25 százalékért és az egyéni környezeti tényezők – például különböző tanárok vagy barátok – a teljesítmény fennmaradó 5 százalékáért.

A kutatók kiemelték, hogy ez nem azt jelenti, hogy valaki egyszerűen okosnak születik, mivel az intelligencia figyelembe vétele után is a gének előrejelezték az akadémiai sikerek közötti különbségek 60 százalékát.

“Az akadémiai eredményeket széleskörű kognitív és nem kognitív jellemzők hajtják előre,” mondta Malanchini. “Korábbi tanulmányok a személyiséghez, viselkedési problémákhoz, motivációhoz, egészséghez és sok más részben öröklődő tényezőhöz találtak kapcsolatot.”

Azonban voltak időszakok, amikor esést figyeltek meg az osztályzatokban, mint például az általános és a középiskola között. A kutatók szerint ezek a változások nagyrészt a nem közös környezeti tényezőkre vezethetőek vissza.

“A felfedezéseink tovább motiválhatják a beavatkozást igénylő gyerekek lehető legkorábbi felfedezését, mivel a problémák nagy eséllyel az egész tanulmányuk alatt elkísérik őket,” mondta Kaili Rimfeld, a tanulmány első szerzője.

Forrás: nature.com

Megosztás
Írta:
arsratio

Legutóbbi tartalom

Új cetfajt fedeztek fel a japán Hokaido partvidékén

A japán és az amerikai Nemzeti Természettudományi Múzeum, a Hokaido Egyetem és az Iwate Egyetem közreműködésével új csőröscet fajt fedeztek…

2019-09-09 2:16 du.

Egy új technológiával veszteség nélkül raktározhatók és szabadíthatók fel a hullámok

A fény- és a hanghullámok a mai technológiában az energia- és jelátvitel alapjait képezik. Azonban eddig nem rendelkeztünk olyan módszerrel,…

2019-09-09 2:13 du.

Egy új kémiai reaktorral üzemanyaggá alakítható a levegőben lévő széndioxid

A Rice Egyetem tudósai egy új katalizátor reaktort fejlesztettek ki, aminek segítségével újrahasznosíthatóak a hangyasav előállítása során felszabaduló üvegházhatást okozó…

2019-09-09 2:08 du.

Az ősi óceánok oxigénszintjének csökkenése vezetett a rejtélyes tömeges kihaláshoz

420 millió évvel ezelőtt - a szilur földtörténeti időszakban - egy hatalmas tömeges kihalás zajlott, ami a tengeri állatok 23…

2019-09-05 8:26 du.

“Lakható” bolygókat találtak egy közeli csillagrendszerben

Egy európai és chilei kutatócsapat bizonyítékot talált arra, hogy három élet kialakulására alkalmas bolygó kering a GJ1061 csillag körül. Tanulmányukban…

2019-09-05 8:14 du.

Egy 20 millió éves koponya meglepően összetett agynak adhatott otthont

Már hosszú ideje létezik az az elmélet, miszerint az emberszabású főemlősök agyának mérete fokozatosan, hosszú idő leforgása alatt érte el…

2019-08-29 2:19 du.

Ez a weboldal cookie-kat használ.