Kategóriák Ember

A gének kulcsfontosságúak az iskolai sikerekhez

A szülők közül sokan azon aggódnak, hogy a gyerek hogyan teljesít az iskolában, viszont a gyerekek valószínűleg már születésük után rendelkeznek a sikerhez szükséges dolgokkal. A Texas Egyetem és a King’s College London új tanulmánya rávilágít, hogy a génjeinknek milyen hatása van a tanulmányi eredményeinkre, egészen az általános iskolától a középiskola végéig.

A kutatók már évek óta tudják, hogy kapcsolat van az oktatásban elért sikerek és az emberek életútja között – például a státuszban, egészségben és a boldogságban. De hogyha az iskolai teljesítmény előrejelzi az életben elért eredményeinket is, akkor mi jelzi előre az iskolai eredményeinket?

“A gyerekek iskolai eredményei közötti különbségek két harmada magyarázható a DNS-ükben lévő különbségekkel,” mondta Margherita Malanchini, a tanulmány egyik társszerzője. “Azonban arról kevesebbet lehet tudni, hogy ezek a tényezők hogyan is járulnak hozzá az egyéni akadémiai eredményekhez az idő előrehaladtával.”

A kutatók több mint 6000 ikerpár tanulmányi pályafutását követték végig, az általános iskola kezdetétől egészen a kötelező oktatás végéig.

Az eredmények szerint az iskolai eredményeik nagyon stabilak voltak az egész oktatás során – a jól induló diákok végig jól teljesítettek. A genetikai tényezők a stabilitás 70 százalékára adnak választ, amíg a megosztott környezeti tényezők – melyek mindkét ikernél megvoltak – 25 százalékért és az egyéni környezeti tényezők – például különböző tanárok vagy barátok – a teljesítmény fennmaradó 5 százalékáért.

A kutatók kiemelték, hogy ez nem azt jelenti, hogy valaki egyszerűen okosnak születik, mivel az intelligencia figyelembe vétele után is a gének előrejelezték az akadémiai sikerek közötti különbségek 60 százalékát.

“Az akadémiai eredményeket széleskörű kognitív és nem kognitív jellemzők hajtják előre,” mondta Malanchini. “Korábbi tanulmányok a személyiséghez, viselkedési problémákhoz, motivációhoz, egészséghez és sok más részben öröklődő tényezőhöz találtak kapcsolatot.”

Azonban voltak időszakok, amikor esést figyeltek meg az osztályzatokban, mint például az általános és a középiskola között. A kutatók szerint ezek a változások nagyrészt a nem közös környezeti tényezőkre vezethetőek vissza.

“A felfedezéseink tovább motiválhatják a beavatkozást igénylő gyerekek lehető legkorábbi felfedezését, mivel a problémák nagy eséllyel az egész tanulmányuk alatt elkísérik őket,” mondta Kaili Rimfeld, a tanulmány első szerzője.

Forrás: nature.com

Megosztás
arsratio

Legutóbbi tartalom

Egy új módszerrel majdnem a felére csökkentették az autizmus tüneteit

Az Amerikai Betegségmegelőzési Központ adatai szerint az USA-ban már 59-ből egy gyerek autista, ami lényeges növekedést jelent a 2000-es évekhez…

2019-04-22 1:07 du.

Eddig nem látott fokú irányítást biztosít egy új módszer a fény sebessége felett

A Közép-Florida Egyetem kutatói kifejlesztettek egy módszert a fény irányítására. Ezzel nem csak a fény impulzusok lelassítása, hanem akár az…

2019-04-22 12:59 du.

Ultrahanggal sikerült befolyásolni a döntéshozatali képességet

Emberekként képesek vagyunk fontolóra venni, hogy milyen hatása lett volna annak, hogyha bizonyos események másképp következtek volna be a múltba…

2019-04-22 12:54 du.

Egy új berendezéssel a havazás is energiává alakítható

A Kalifornia Egyetem kutatói megterveztek egy olyan berendezést, ami a lehulló hóból állít elő elektromosságot. A berendezés maga olcsó, kis…

2019-04-22 12:39 du.

Emberi szövetekből nyomtattak szívet

Izraeli kutatók emberi szövetekből 3D nyomtattak egy szívet, ami elmondásuk szerint hatalmas előrelépést jelenthet a szervátültetésben. Amíg ez valószínűleg még…

2019-04-19 7:08 du.

Olajjal táplálkozó baktériumokat fedeztek fel a Mariana-árok fenekén

A Kelet Anglia Egyetem kutatói egy különleges olajjal táplálkozó baktériumot fedeztek fel a Föld legmélyebb pontján, a Mariana-árokban. A kutatásban…

2019-04-19 7:03 du.

Ez a weboldal cookie-kat használ.