A gének kulcsfontosságúak az iskolai sikerekhez

A szülők közül sokan azon aggódnak, hogy a gyerek hogyan teljesít az iskolában, viszont a gyerekek valószínűleg már születésük után rendelkeznek a sikerhez szükséges dolgokkal. A Texas Egyetem és a King’s College London új tanulmánya rávilágít, hogy a génjeinknek milyen hatása van a tanulmányi eredményeinkre, egészen az általános iskolától a középiskola végéig.

A kutatók már évek óta tudják, hogy kapcsolat van az oktatásban elért sikerek és az emberek életútja között – például a státuszban, egészségben és a boldogságban. De hogyha az iskolai teljesítmény előrejelzi az életben elért eredményeinket is, akkor mi jelzi előre az iskolai eredményeinket?

“A gyerekek iskolai eredményei közötti különbségek két harmada magyarázható a DNS-ükben lévő különbségekkel,” mondta Margherita Malanchini, a tanulmány egyik társszerzője. “Azonban arról kevesebbet lehet tudni, hogy ezek a tényezők hogyan is járulnak hozzá az egyéni akadémiai eredményekhez az idő előrehaladtával.”

A kutatók több mint 6000 ikerpár tanulmányi pályafutását követték végig, az általános iskola kezdetétől egészen a kötelező oktatás végéig.

Az eredmények szerint az iskolai eredményeik nagyon stabilak voltak az egész oktatás során – a jól induló diákok végig jól teljesítettek. A genetikai tényezők a stabilitás 70 százalékára adnak választ, amíg a megosztott környezeti tényezők – melyek mindkét ikernél megvoltak – 25 százalékért és az egyéni környezeti tényezők – például különböző tanárok vagy barátok – a teljesítmény fennmaradó 5 százalékáért.

A kutatók kiemelték, hogy ez nem azt jelenti, hogy valaki egyszerűen okosnak születik, mivel az intelligencia figyelembe vétele után is a gének előrejelezték az akadémiai sikerek közötti különbségek 60 százalékát.

“Az akadémiai eredményeket széleskörű kognitív és nem kognitív jellemzők hajtják előre,” mondta Malanchini. “Korábbi tanulmányok a személyiséghez, viselkedési problémákhoz, motivációhoz, egészséghez és sok más részben öröklődő tényezőhöz találtak kapcsolatot.”

Azonban voltak időszakok, amikor esést figyeltek meg az osztályzatokban, mint például az általános és a középiskola között. A kutatók szerint ezek a változások nagyrészt a nem közös környezeti tényezőkre vezethetőek vissza.

“A felfedezéseink tovább motiválhatják a beavatkozást igénylő gyerekek lehető legkorábbi felfedezését, mivel a problémák nagy eséllyel az egész tanulmányuk alatt elkísérik őket,” mondta Kaili Rimfeld, a tanulmány első szerzője.

Forrás: nature.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.