A gyakori dió és mogyoró fogyasztás segíthet megőrizni a szív egészségét

A heti többszöri dió, mogyoró vagy egyéb, hasonló magvak fogyasztása segíthet csökkenteni a szívritmuszavar és a pitvarfibrilláció kialakulását. A fogyasztás ezen felül a szívelégtelenségek kockázatán is csökkenthet – habár ezen a téren az eredmények már nem teljesen egyértelműek.

Már több korábbi tanulmány is talált nyomokat rá, hogy a magvak fogyasztásának jótékony hatása van a szívre és csökkentheti a szívbetegségek és az agyvérzés kockázatát, azt eddig azonban nem tisztázták pontosan melyik szívbetegségeket érint a magvak fogyasztása.

Hogy jobban megvizsgálják a kérdést, a kutatók összesen 61000, 45 és 83 éves kor közötti svéd polgár adatait vizsgálták. A résztvevők bizonyos időközönként egy részletes kérdőívet töltöttek ki az étkezésükkel kapcsolatban és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának tekintetében 17 éves időszakban követték végig a résztvevőket.

Az adatok alapján azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztanak magvakat, általánosan műveltebbek és egészségesebb az életvitelük, összehasonlítva azokkal akik egyáltalán nem fogyasztanak. Ezen felül kevesebb dohányos volt köztük és kevesebbjüknek volt magas vérnyomása, amíg összességében sportosabbak – és emiatt vékonyabbak – voltak, több gyümölcsöt és zöldséget, viszont alkoholból is többet fogyasztanak.

A vizsgálati időszak alatt 4983 szívrohamot – amiből 917 végzetes volt -, 3160 szívelégtelenséget, 7550 pitvarfibrillációt, 972 aorta szűkületet, 983 hasi aorta aneurizmát és 3782 agyvérzést dokumentáltak a résztvevőknél.

Az adatok alapján a különböző magvak fogyasztása csökkentette a szívroham, a szívelégtelenség, a pitvarfibrilláció és a hasi aorta aneurizma kockázatát – figyelembe véve a résztvevők korát és nemét.

Azonban, amikor más tényezőket, mint például az életstílus, általános étrend, cukorbetegség és a felmenők betegségeit vizsgálták, akkor csupán a pitvarfibrilláció és a szívelégtelenség veszélyét csökkentő hatás maradt meg. Viszont minél több magvat fogyasztott valaki, a pitvarfibrilláció kockázata annál alacsonyabb volt.

Azoknál akik havi 1-3 alkalommal fogyasztottak magvakat a kockázat 3%-al csökkent, amíg ez 12%-ra emelkedett azoknál, akik heti 1-2 alkalommal és 18%-ra azoknál, akik heti 3 vagy több alkalommal fogyasztattak magvakat.

A szívelégtelenségnél a fogyasztott mennyiség kevésbé volt hatással az eredményekre és összességében azoknál akik legalább heti egyszer ettek magvakat, 20%-al csökkent a szívelégtelenség kockázata.

A magvaknak más szív- és érrendszeri betegségek kockázatának alakulására nem volt hatása a tényezők figyelembe vétele után.

Mivel  tanulmány megfigyeléseken alapszik ezért nem lehet közvetlen következtetéseket levonni belőle és a kutatók kiemelték, hogy azok, akik magvakat fogyasztottak általánosan előnnyel indultak a különböző kockázatokat csökkentő tényezők tekintetében is – ami lehet a magvak fogyasztásának a következménye, de az is lehet, hogy ezek az emberek csak egyszerűen általánosan szeretnek magvakat fogyasztani.

Viszont, mivel a tanulmányban hatalmas embertömeg vett részt – akik között emiatt jelentős mennyiségű szív- és érrendszeri problémát is dokumentáltak -, ami erősíti a kapcsolat létezését – bármilyen természetű is ez a kapcsolat.

A kutatók szerint a magvak jótékony hatásának magyarázata az lehet, hogy általánosan nagy mennyiségű egészséges zsírt, ásványi anyagokat és antioxidánsokat tartalmaznak, melyek mind segíthetnek megőrizni a szív- és érrendszer egészségét.

Ezen felül, mivel csupán a népesség 5%-a fogyasztott moderáltan és 2%-a nagy mennyiségben magvakat, ezért a fogyasztás kis méretű emelkedése is jelentős hatással lehet ezeknek a betegségeknek a kockázatára – amivel segítve a világszerte egyre nagyobb tehernek kitett közegészségügyi rendszert.

Forrás: heart.bmj.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.