A kerékpározás támogatásával harcolhatnak a városok az elhízás ellen

Hét európai nagyvárosban végzett felmérés szerint a biciklivel történő utazás vezetett a legalacsonyabb testtömegindexhez. A kutatók szerint ezért a városoknak nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a támogatására – például közösségi biciklik vagy új bicikli utak formájában. Ezen felül a biciklista barátabb városokban csökkenne a légszennyezés is.

Az Európai Bizottság által elrendelt PASTA (Physical Activity through Sustainable Transport Approaches) projekt keretében gyűjtött adatok szerint, azok az emberek, akik napi szinten bicikliznek, alacsonyabb súlyúak, mint az inaktív társaik. A kutatást a Hasselt Egyetem és a Flemish Technológiai Kutatóintézet vezette és többek között a brit Imperial College London kutatói is közreműködtek benne.

A kutatás arra is fényt derített, hogy az elektromos biciklik használata nem jár olyan előnyökkel mint a hagyományos kerékpároké. Növekvő sorrendben a biciklizők rendelkeztek a legalacsonyabb testtömegindexszel, majd a gyaloglók, a tömegközlekedést használók, a motorosok, az elektromos biciklit használók és végül az autósok.

A kutatók több mint 2000 városlakó napi közlekedését követték nyomon és többek között arra jutottak, hogy azok a férfiak, akik az autójukat kerékpárra cserélték átlagosan 0,75 kilogrammot fogytak – amivel átlagosan 0,24-el csökkent a testtömegindexük. A nőknél valamivel kisebb volt a hatás.

A kutatók szerint a városi aktív utazás támogatásával nemcsak az elhízás ellen vehetik fel a törvényhozók a versenyt, hanem a légszennyezést is visszafoghatják. A PASTA projekt részeként a csapat több olyan gyakorlatot is azonosított, amivel előtérbe lehetne helyezni a városi aktív közlekedést.

“Az autóval történő közlekedés az elhízáshoz és a légszennyezéshez is hozzáad,” mondta Audrey de Nazelle, a tanulmány egyik társszerzője. “Ezzel szemben a biciklizők zsírt égetnek és nem bocsátanak ki szennyezőanyagokat.”

A csapat azt is észrevette, hogy az alkalmi kerékpározás – például bevásárláskor – szintén hozzájárul a súly fenntartásához, ezzel megakadályozva, hogy a túlsúlyos emberek súlya tovább gyarapodjon és megelőzve a normális súlyú emberek elhízását.

Mivel ez az új tanulmány embereket követett nyomon és nemcsak statisztika felméréseket vett alapul, ezért sokkal konkrétabb kapcsolatot állapított meg a különböző utazási módok és a testtömegindex között. Ezen felül az eredményeket nem zavarta az, hogy az emberek már eleve biciklisták voltak e – mivel általánosan az alacsonyabb súlyú emberek nagyobb arányban közlekednek kerékpárral.

Azoknak az embereknek a vizsgálata, akik éppen a vizsgálat elején váltottak kerékpáros közlekedésre igen jól mutatta az aktív közlekedés egészségre és testsúlyra gyakorolt pozitív hatásait. A kutatás csak a mindennapi feladatok ellátásához végzett utazás hatásait vizsgálta, így olyan tényezőket nem véve figyelembe mint a kedvtelésből folytatott biciklizés, sétálás vagy kocogás, sportolás vagy más a munkájuk során végzett fizikai aktivitás.

Forrás: sciencedirect.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.