A rajzolás segíti a legjobban az emlékezést

A Waterloo Egyetem kutatás szerint a rajzolás még azoknál az embereknél is növeli a memória hatékonyságát, akik nem tudnak jól rajzolni, a módszer hatékonyabb volt az új információk rögzítésében mint a vázlatírás, a vizualizációs gyakorlatok vagy a képek passzív nézegetése.

Az eredmények szerint így a rajzolás lehet a felnőtt emberek körében a leghatékonyabb tanulási technika és a kutatók szerint a demencia miatt bekövetkező gyors emlékezet vesztésben és beszéd problémákban is segíthet.

A kutatássorozatban a tudósok fiataloktól és az idősebb korosztály tagjaiból álló csoportokat kértek meg arra, hogy különböző memória technikák segítségével sajátítsanak el új információkat, majd a kutatók megvizsgálták az egyes technikák hatásfokát.

A kutatók szerint a rajzolás azért hatékonyabb a többi tanulási technikánál, mivel az különböző módokon jeleníti meg az új információkat és szerencsére a módszer egyszerűségének köszönhetően, a stratégia több területre is nagyon könnyen átültethető.

A kísérletekben a résztvevőknek az volt a feladatuk, hogy különböző szavakat kellett megjegyezniük, amit vagy a szó leírásával, lerajzolásával vagy az adott szóhoz köthető fizikai jellemzők felsorolásával mélyíthettek el. Mindezek után a kutatók megvizsgálták, hogy az egyes résztvevők mennyire emlékeznek a különböző szavakra. Az eredmények szerint kortól függetlenül a szavak lerajzolása volt a leghatékonyabb tanulási stratégia.

Általánosságban az emlékezőképesség a kor előrehaladtával a hippokampusz és a frontális lebenyek leépülése miatt fokozatosan romlik. Ezzel ellentétesen a vizuális-térbeli folyamatokért felelős agyi területek nem rosszabbak az idősebb embereknél és a demenciában szenvedőknél is – hacsak nincs jelen náluk valamilyen másik neurológiai rendellenesség is.

Mindezek miatt a kutatók szerint az idős vagy demenciában szenvedő embereknek nagy segítséget nyújthat, ha rajzolással segítik emlékezésüket, mivel ezzel azokat az agyi területeiket használnák ki, melyek még mindig tökéletes állapotban vannak.

A kutatásnak ezen felül általánosabb jelentősége van, mivel idővel az oktatási rendszerbe is átemelhetik mint tanulási stratégiát.

Forrás: tandfonline.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.