A reggeli kihagyása megzavarja a belső óránkat, ami a testsúlyunkat is szabályozza

A szabálytalan étkezési szokások, mint amilyen a reggeli kihagyása gyakran kapcsolatban állnak az elhízás, a kettes típusú cukorbetegséggel, a magas vérnyomással és a szív és érrendszeri betegségekkel is. Azonban ennek a hatása a test belső órájára eddig kevésbé ismert volt.

A Tel Aviv Egyetem új kutatása megmutatja hogy a reggelinek milyen hatásai vannak az “óragének” kifejtésére – amiknek fontos szerepe van az étkezéseket követően a vérünkben lévő glükóz és inzulin szabályozásában.

A testünk belső órája és az étkezések idejének a testre gyakorolt hatása megjelent az idei Nobel-díj átadón is, ahol az orvostudományi Nobelt nyerte el a test belső óráját irányító molekuláris mechanizmus felfedezése.

“A tanulmányunk megmutatja hogy a reggelizés a megfelelő ciklikus óragéneket kifejezését váltja ki, ami jobb glikémiás szabályozást eredményez,” mondta Daniela Jakubowicz, a kutatás vezetője. “A belső óránk óragénjei nem csak a glükóz anyagcseréjét szabályozzák, hanem a testtömegünket, a vérnyomásunkat, a endothel funkcióinkat és az érelmeszesedést is.”

“A megfelelő étkezési idő – mint amilyen a 9:30 előtti reggelizés – az egész test anyagcseréjének javulásához, súly csökkenéshez és a kettes típusú cukorbetegség és más korhoz köthető betegségek szövődményeinek későbbi megjelenéséhez vezethet.”

A tanulmányban 18 egészséges és 18 túlsúlyos cukorbeteg önkéntes vett részt, akik egy teszt napon csak reggelit és ebédet, amíg egy másik teszt napon csak ebédet ehettek. Mindkét napon a kutatók kutatók többször vét vettek a résztvevőktől és megvizsgálták az étkezés utáni óragén aktivitásukat, glükóz, inzulin és más anyagok szintjét.

“Mind az egészséges mind pedig a cukorbeteg egyéneknél, a reggelizés akut módon javított a hatékonyabb súlyveszéshez kapcsolódó óragének kifejezésében és az ebéd után is jobb glükóz és inzulin szinthez vezetett,” mondta Jakubowicz.

Ezzel szembe a csak ebédet tartalmazó napon, ezek az óragének alul kifejezettek voltak, ezzel kimagasló vércukorcsúcsokhoz és az egész nap folyamán rossz inzulin válaszokhoz vezetve. Így a tudósok szerint a reggeli kihagyása még a túlzott ételfogyasztás nélkül is vezethet súlygyarapodáshoz.

“A tény hogy mindössze négy óra alatt meg tudjuk változtatni a gének kifejtését nagyon megnyerő,” mondta Jakubowicz.

A kutatók jelenleg egy hosszú távú tanulmányon dolgoznak amivel különböző étkezési időket szeretnének összehasonlítani.

Forrás: care.diabetesjournals.org

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.