A testmozgás segít leküzdeni a stressz agyra gyakorolt negatív hatásait

A legtöbben ember egyetért abban, hogy egy kis mozgás segít leküzdeni a stresszt. Azonban a BYU új tanulmánya szerint a mozgás – különösen a futás – a stresszes időszakban a memóriánk védelmét is elősegíti.

A kutatás szerint a futás segíthet ellensúlyozni a krónikus stressz negatív hatásait a hippokampuszra – amely az agy tanulásban és memóriában szerepet játszó része.

“A testmozgás egy egyszerű és költséghatékony módja a krónikus stressz, memóriára gyakorolt negatív hatásának megszüntetésének,” mondta Jeff Edwards, a BYU fiziológia és fejlődési biológia docense és a tanulmány vezető szerzője.

A hippokampuszban az emlékek létrejötte és a visszaemlékezés optimális esetben akkor következik be, amikor a neuronok közötti kapcsolatok (szinapszisok) idővel megerősödnek. Ezt a folyamatot nevezik hosszú távú potenciációnak (LTP). A krónikus vagy hosszan tartó stressz legyengíti a szinapszisokat, ami miatt csökken a LTP és ezzel a memória is érintetté válik. A vizsgálatukban a kutatók felfedezték, hogy a testmozgás alatt a stressz nincs hatással a LTP szintre.

A kutatók ezt egereken végzett vizsgálatokkal derítették ki. Az egerek egyik csoportja mókuskerekeket használt (megközelítőleg napi 5 km-t futottak) a 4 hetes vizsgálati időszak alatt, a másik csoport tagjait pedig üldögélni hagyták. Mindkét csoport egyedeinek felét ezután stresszt okozó szituációkba helyezték – például hideg vízben kellett úszniuk. A stresszes szituációt után egy órával a kutatók megmérték az állatok agyában az LTP szintet.

A testmozgást végző egereknél sokkal magasabb LTP szintet láttak, mint azoknál akik nyugton maradtak. Ezen felül a kutatók azt is felfedezték, hogy a stressz nem volt hatással a mozgó egerek útvesztőben mutatott képességeire – amit a memóriájuk tesztelésére használják – és ezek az egerek sokkal kevesebb hibát vétettek mint a testmozgást nem végző társaik.

A felfedezések megmutatták, hogy a testmozgás jó megoldást jelenthet a tanulási és a memória készségeink védelmére, a stressz agyra gyakorolt negatív hatása ellen.

“A tanulás és a memória javítására a legideálisabb a stressz hiánya és a testmozgás,” mondta Edwards. “Természetesen nem mindig tudjuk irányítani az életünkben a stresszt, azonban a testmozgást mi szabályozzuk. Felszabadító megtudni, hogy a stressz agyunkra gyakorolt negatív hatásainak leküzdésére elég kimennünk és futnunk.”

Forrás: sciencedirect.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..