Az alacsony szénhidráttartalmú étrend hatására több kalóriát égetünk el

A legtöbb ember a diétát követő egy-két évben visszaszedi a leadott súlyt, mivel az anyagcsere lelassításával és kevesebb kalória elégetésével reagál. A Boston Gyermekek Kórházának és a Framingham Állami Egyetem közös kutatása szerint azok akik kevesebb szénhidrátot fogyasztanak, több kalóriát égetnek el. Ezek alapján az alacsony szénhidráttartalmú étrend segíthet abban, hogy az emberek megőrizzék az elért súlyukat és ezzel az elhízást is hatásosabban kezelhetik.

A kutatás során a tudósok folyamatos felügyelet alatt tartották azt, hogy az önkéntesek mit esznek; ezt úgy érték el, hogy a 20 hetes kísérleti időszak során minden ételt ők biztosítottak a számukra.

A vizsgálat a kutatók elmondása szerint az eddigi leghosszabb és legirányítottabb étrendi teszt, ami a ‘szénhidrát-inzulin modellt’ vizsgálja. Az új modell szerint az alacsony zsír korszaka alatt az étrendünket meghódították a szénhidrátok, melyek megemelték az általános inzulin szintet és arra ösztönözték a zsírsejteket, hogy egyre több kalóriát raktározzanak el. Mivel ez összességében kevesebb, a szervezet által könnyen elérhető kalóriát eredményez, így az anyagcsere lelassulását és ezáltal súlygyarapodást eredményez.

A kutatás korai fázisában 234, 18 és 65 év közötti túlsúlyos felnőtt vett részt, akik egy 10 hetes fogyási diétát folytattak a kutatók irányításával. Ezután a kutatók fogták azt a 164 résztvevőt, akik sikeresen elérték a fogyási céljukat és megvizsgálták, hogy képesek-e fenntartani a súlyukat.

Ezek a résztvevőkből véletlenszerűen három csoportot alakítottak ki, akik magas, közepes vagy alacsony szénhidrát tartalmú (a kalóriák 60, 40 vagy 20 százaléka származott szénhidrátból) étrendet folytattak további 20 hétig. A kutatók arra is odafigyeltek, hogy a lehető legkevesebb cukrot és teljes kiőrlésű gabonát használjanak az erősen feldolgozott helyett.

Mindhárom csoportnál a napi kalóriabevitelt úgy állapították meg, hogy azzal a résztvevők fenn tudják tartani a lecsökkent testsúlyukat. A kutatásnak ezen szakaszának az volt a célja, hogy összehasonlítsák az egyes résztvevők mennyi energiát használnak.

A vizsgálati időszak során arra jutottak, hogy az alacsony szénhidrát tartalmú étrendet folytató emberek lényegesen több energiát használtak fel, mint a náluk több szénhidrátot fogyasztó emberek. Összehasonlításképp a hasonló átlagos súlyú résztvevő az alacsony szénhidráttartalmú étrenden 250 kilokalóriával több energiát égettek el, mint a magas szénhidráttartalmú étrenden lévő társaik.

Ez a különbség következetesen fennállt a csoportok tagjai között és a vizsgálati időszak alatt nem tört meg.

Ezen felül azok az emberek, akinek a szervezete az átlagnál nagyobb mennyiségű inzulint termelt, nagyobb különbségeket mutattak a csoportok között – akár 400 kilokalóriás különbséget is elérhették.

A kutatás eredményei így kérdőre vonják azt az elképzelést, hogy a test számára minden kalória ugyanolyan. Az új kutatás az éhséget és a telítettséget nem vizsgálta, viszont más korábbi vizsgálatok szerint az alacsony szénhidráttartalmú étrend csökkenti az étvágyat is – ami további segítséget jelenthet a lecsökkent testsúly fenntartásában.

A kutatók azóta egy másik hasonló nagyságrendű vizsgálatot is elindítottak, amiben a résztvevőknek egy a kutatók által működtetett lakóközpontban is kell lakniuk a kutatás során – így jobb betekintést engedve a kutatóknak a napi tevékenységeikbe – valamint ennél a vizsgálatnál az étrendbe a cukor hatásait is pontosabban meg szeretnék majd vizsgálni. A csapat szerint az eredményekre viszont a vizsgálat hossza miatt valószínűleg 2021-ig várni kell.

Forrás: bmj.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.