Beállíthatjuk majd, hogy az önvezető autónk kinek az életét védje baleset esetén

Utaznánk egy olyan autóban ami kész megölni minket? Hogy a kérdésre megoldást találjon, egy csapat azon dolgozik, hogy az önvezető autók tulajdonosai meghatározhassák autójuk etikai beállításait. Az autó beállítható lesz, hogy feláldozza gazdáját, hogy ezzel megmentsen másokat vagy éppen minden esetben a gazdája érdekeiben cselekedjen.

A dilemma, hogy az önvezető autók hogyan kezeljék a morális kérdéseket már hosszú ideje az egyik legnagyobb probléma, amivel a gyártóknak szembe kell néznie. Amikor emberek vezetnek egy autót akkor vészhelyzetben ösztönösen cselekednek. A halálos baleseteknél pedig általában egyértelmű, hogy ki hibázott.

Viszont ha az autó önmagát irányítja akkor nem hagyatkozhat az ösztöneire, hanem egy belső kódnak megfelelően kell viselkednie. És kit hibáztathatunk ha helyzet a legrosszabbra fordul? A szoftvert készítő mérnököket, az autó gyártóját vagy az autó tulajdonosát?

Az emberek hozzáállása is tovább bonyolítja a kérdést. Egy 2015-ös felmérés szerint az emberek nagy része úgy gondolja, hogy a vezető nélküli autóknak haszonelvűeknek kellene lennie – arra törekedjenek, hogy minimalizálják az okozott kárt még ha az az utasaik életébe is kerülhet. Azonban annak ellenére, hogy a legtöbb ember egyetért ezzel az elmélettel, mégis nagy részük azt mondta, soha nem ülnének olyan autóba, ami kész megölni őket.

“Ki akartuk vizsgálni, hogy mi történik akkor ha az autók viselkedésének irányítást és a felelősséget visszaadjuk a sofőröknek,” mondta Guiseppe Contissa, a Bologna Egyetemről, aki munkatársaival megoldást igyekszik találni a kérdésre.

A csapat egy tárcsát hozott létre amivel az autó beállítható a “teljesen önzetlen” és “teljesen önző” keretek között úgy, hogy a középső állás pártatlan marad. A kutatók úgy gondolják, hogy ez az etikai kapcsoló nemcsak az önvezető autóknál hanem más, egyre nagyobb részben automatizált iparágakban is felhasználható lehet.

“A kapcsoló megmondja az önrendelkezésű autónak, hogy a vezető mennyire becsüli a saját életét másokéhoz viszonyítva,” mondta Contissa. “Az autó ezt az információt felhasználva számolja ki az általa végrehajtani kívánt akciókat, figyelembe véve a valószínűségét, hogy az utasok vagy más feleknek ezzel a döntéssel kárt okoz.”

Azonban vannak problémák ezzel az ötlettel is.

“Ha az embereknek túl nagy uralma van afelett, hogy az autó mennyi kockázatot vállaljon azzal, egy az úgynevezett közlegelők tragédiájához hasonló helyzet állhat elő, aminél mindenki a maximális önvédelmi módot választja,” mondta Edmond Awad, az MIT Média Laborjától, aki a Morális Gép projekt vezetője.

Egy másik problémát jelenthetnek azok az emberek akik nem szeretnének ekkora morális terhet viselni és középre állítják a kapcsolót, azonban ha mindenki a középső lehetőséget választja, akkor a kapcsoló valójában nem oldja meg a létező dilemmát.

“Még túl korai, hogy eldöntsük ez e a jó megoldás,” mondta Awad, aki üdvözöl más új ötleteket is a vitában.

Forrás: link.springer.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

1 Hozzászólás

  1. És nincs olyan opció, ami mérlegel, és az önvezető autó annak megfelelően hozza meg a döntést?
    Úgy értem, ha beállítom úgy az autót, hogy a teljesen önzetlen opciót választom, azt csak abban az esetben lépje meg a gép, ha a többi fél kisebb eséllyel élné túl a katasztrófát? Ilyen esetben a teljesen önzetlen opció ellenére is engem, a tulajdonost kellene megvédjen. Hisz fölösleges kockázat, és áldozat hozatal lenne engem feláldozni, ha a másik fél ugyanúgy belehalna a balesetbe.

    válasz küldése

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..