Gyakorlatokkal mégis javítható lehet az agy működése

A Johns Hopkins Egyetem tudósai megmutatták, hogy a kutatásokban használt két agy tréning módszer egyike lényegesen jobb a memória és a figyelem fejlesztésében. A módszer ezen felül az agyi aktivitásban is nagyobb változást okoz.

Ez a gyakorlat nem tesz senkit okosabbá viszont lényegesen javítja a képességeket. A kísérletről készült tanulmányban a tudósok bemutatják, hogy az agy ugyanúgy képezhető mint más testrészek.

“Az emberek azt mondják, hogy a kognitív tréning vagy működik vagy nem működik. Mi megmutattuk, hogy attól függ hogy milyen gyakorlatokat végzünk,” mondta Kara J. Blacker, a tanulmány vezető szerzője.“Úgy néz ki ez az egy feladat hozza a legkövetkezetesebb eredményeket és legnagyobb hatást fejti ki a teljesítményre és ezért erre kell összpontosítanunk ha tréninggel akarjuk javítani az elménket.”

A kognitív teljesítmény javítását célzó gyakorlatok teljesítményének meghatározása eddig vegyes eredményeket hozott, ami a kutatók szerint nem az agy edzésének problémájából, hanem a tudósok által vizsgált gyakorlatok típusából adódik. Az új kutatásban a kutatók fogták a vezető gyakorlat típusokat és megvizsgálták a résztvevők agyi aktivitását edzés előtt és után.

Először a csapat három csoportot hozott létre a résztvevőkből – akik mind fiatal felnőttek voltak. A résztvevők mindannyian átestek egy kognitív felmérésen, aminél megállapították a memóriájuk, figyelmük és intelligenciájuk alap szintjét.  Ezen felül minden résztvevő kapott egy elektroencefalogramot (EEG), amivel az agyi aktivitásukat figyelték. Ezután mindenkit hazaküldtek, hogy egy hónapig gyakoroljanak egy számítógépes feladatot. Az első és a második csoport tagjai a két vezető agyi gyakorlatot végezhették, amíg harmadik – kontroll – csoport egy hatástalan gyakorlatot végzett.

Mindenki a hét öt napján 30 percet gyakorolt, majd visszatért a laborba még egy kör tesztre, hogy megnézzék mi változott az agyukban és a kognitív képességeikben.

A kutatók arra jöttek rá, hogy a “dual n-back” nevű gyakorlatot használó csoport tagjainak memóriája 30%-os javulást mutatott. Ez majdnem kétszerese volt a másik csapat által használt “complex span” nevű gyakorlat eredményének. Az első csoportnál lényeges változást figyeltek meg a prefrontális agykéreg aktivitásában – ami kritikus szerepet játszik a tanaulásban.

A “dual n-back” egy memória sorozat teszt, melynél a résztvevőnek meg kell jegyeznie egy folyamatosan látható és hallható, jelekkel bővülő sorozat elemeit. Ennél a kísérletnél a résztvevők felvillanó négyzeteket látnak, amiket betűk kiejtése kísért és el kellett dönteniük, hogy a látottak és hallottak azonosak e a korábbi forduló elemeivel. Ahogy a teszt nehezedett a résztvevőknek akár négy körre visszamenőleg is vissza kellet emlékezniük a négyzetekre és a betűkre.

A másik teszt is ehhez hasonló volt, azonban itt az embereknek tárgyakat kellet megjegyezniük és nem kellet folyamatosan egyre több tárgyat az eszükbe vésni.

Az eredmények megmutatták, hogy a “dual n-back” jobb módszer a rövid távú memória edzésére, ami egy igen fontos képesség a mindennapi életben is különösen az olyan munkahelyeken, amiknél az embereknek folyamatosan új kihívásokkal kell szembenézniük.

“A felfedezés arra utal, hogy ez a speciális feladat, változtat valamit az agyban,” mondta Susan Courtney, a tanulmány társszerzője.

A következő lépés a kutatók szerint az, hogy kiderítsék miért is olyan jó a “dual n-back” a memória javításában és hogy hogyan javítható tovább a módszer hatásfoka.

“A nagy tanulság itt az volt, hogy igen intenzív tréninggel megerősíthetők a kognitív képességek és az agy, azonban még mindig nem tudjuk hogy miért és hogyan,” mondta Courtney. “Nem ugorhatunk bele egy videójátékba és várhatjuk tőle, hogy az majd megoldja az összes kognitív problémánkat. Ennél célzottabb beavatkozásra van szükség.”

Forrás: link.springer.com

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.