Kategóriák Ember

Hatástalan az egy alapvető tanulási gondolkodásmód elmélet

Az Edinburgh Egyetem kutatása szerint az iskolákban széles körben használt tanulást és iskolai sikereket motiváló módszerek nem biztosítanak előnyöket a tanulók számára.

Az úgynevezett fejlődő gondolkodásmód elmélet – ami azt feltételezi, hogy az emberek intellektuális képessége nem kötött hanem változó – a kutatók szerint semmilyen, sőt egyes esetekben akár negatív hatással is lehet a tanulásra.

Az elmélet hatásait vizsgáló pszichológusok szerint a tankönyvek minőségének javításával és szisztematikus tanulási módszerek alkalmazásával növelhető hatásosan a tanulási képesség.

A kutatócsapat több mint 600 gyerek eredményeit vizsgálták meg annak a tükrében, hogy azok hogyan vélekednek az intellektuális képességekkel kapcsolatban. Az eredmények szerint ezeknek a nézeteknek nem volt semmi hatása arra nézve hogy a vizsgálati alanyok képesek voltak-e összetett feladatok megoldására.

Ez az eredmény azért is meglepő mivel korábban megjelenő tanulmányok azt sugallták, hogy ezekkel a megközelítésekkel lényegesen javítható a diákok tanulási képessége. Ezzel szemben az eredmények szerint a kemény munka és az elhivatottság volt a kulcs a diákok sikerében.

A fejlődő gondolkodásmód elmélet először a nyolcvanas években került képben és most rengeteg hasonló régi pszichológiai elmélethez hasonlóan komoly vizsgálatoknak vetették alá, hogy kiderítsék tényleg valós-e az elmélet vagy ez is csupán a hibás vizsgálati módszerek és a túlzott interpretáció eredménye – amire az elmúlt években rengeteg példát láthatott a pszichológia szakterülete.

Az új tanulmány kettő korábbi kutatás megismétlését és azok módszertani értelmezését tűzte ki célul. A valójában három tanulmány alkotta projektben kínai és brit 13 év alatti gyerekek tanulási képességeit és iskolai teljesítményét vizsgálta.

A megfelelően kontrollált új tanulmányokban a kutatók a korábbiakkal éppen ellentétes eredményt kapták; mégpedig, hogy a fejlődő gondolkodásmód elméletet ismerő gyerekek rosszabb, nem pedig jobb eredményeket mutatnak a nehezebb anyagok feldolgozásában. Ez az eredmény a gyerekek jegyeiben is megmutatkozott, ahol szintén negatívan hatott az érdemjegyekre.

További kutatásokban a csapat azt is kiderítette, hogy ez a hatás ugyanilyen formában az egyetemista tanulókra is ugyanúgy érvényes – itt viszont már valamelyest mérsékeltebb, inkább semlegesnek nevezhető volt a hatás.

Forrás: psycnet.apa.org

Megosztás

Legutóbbi tartalom

Hatalmas lehetőség van a városi növénytermesztésben

A nagyvárosok kertjeinek és zöldterületeinek 10 százalékán elég zöldséget és gyümölcsöt lehetne termeszteni, hogy a lakosság 15 százalékának fedezzék a…

2020-04-02

Mikroorganizmusok segíthetnek a rák kimutatásában

Hagyományosan a rákot az emberi genom betegségének tekintik, amelynél a gének mutációja miatt a sejtek nem halnak meg, hanem megállíthatatlan…

2020-04-02

A felmelegedés miatt a sarkok felé mozdulnak a tengeri élőlények

Az ipari forradalom előtti időkhöz viszonyítva a világ óceánjai átlagosan 1 C°-al melegebbek. Új kutatások szerint ezek a változások jelentős…

2020-04-02

Megvan az első ismert állatfaj, aminek nincs mitokondriális DNS-e

Egy nemzetközi kutatócsapat olyan többsejtű állatra bukkant, ami nem rendelkezik mitokondriális DNS-sel, ezzel ez a faj az egyetlen ismert állat,…

2020-03-07

A terahertzel a teljes spektrum urává válhatott az emberiség

Egy új berendezésnek köszönhetően hamarosan elérhetővé válhatnak a terahertzes hullámhosszok, amelyek szakértők szerint forradalmi új technológiák megvalósítását is lehetővé tehetik.…

2020-02-23

Megállás nélkül szivárog a szén-dioxid a “Szóda Forrásból”

Az óceánok már hatvan méteres mélységben is tartogatnak meglepetéseket. Most a Texas Egyetem professzora Bayani Cardenas került egy természetes "pezsgőre"…

2020-02-23

Ez a weboldal cookie-kat használ.

Elolvasom