Kategóriák Ember

Hatástalan az egy alapvető tanulási gondolkodásmód elmélet

Az Edinburgh Egyetem kutatása szerint az iskolákban széles körben használt tanulást és iskolai sikereket motiváló módszerek nem biztosítanak előnyöket a tanulók számára.

Az úgynevezett fejlődő gondolkodásmód elmélet – ami azt feltételezi, hogy az emberek intellektuális képessége nem kötött hanem változó – a kutatók szerint semmilyen, sőt egyes esetekben akár negatív hatással is lehet a tanulásra.

Az elmélet hatásait vizsgáló pszichológusok szerint a tankönyvek minőségének javításával és szisztematikus tanulási módszerek alkalmazásával növelhető hatásosan a tanulási képesség.

A kutatócsapat több mint 600 gyerek eredményeit vizsgálták meg annak a tükrében, hogy azok hogyan vélekednek az intellektuális képességekkel kapcsolatban. Az eredmények szerint ezeknek a nézeteknek nem volt semmi hatása arra nézve hogy a vizsgálati alanyok képesek voltak-e összetett feladatok megoldására.

Ez az eredmény azért is meglepő mivel korábban megjelenő tanulmányok azt sugallták, hogy ezekkel a megközelítésekkel lényegesen javítható a diákok tanulási képessége. Ezzel szemben az eredmények szerint a kemény munka és az elhivatottság volt a kulcs a diákok sikerében.

A fejlődő gondolkodásmód elmélet először a nyolcvanas években került képben és most rengeteg hasonló régi pszichológiai elmélethez hasonlóan komoly vizsgálatoknak vetették alá, hogy kiderítsék tényleg valós-e az elmélet vagy ez is csupán a hibás vizsgálati módszerek és a túlzott interpretáció eredménye – amire az elmúlt években rengeteg példát láthatott a pszichológia szakterülete.

Az új tanulmány kettő korábbi kutatás megismétlését és azok módszertani értelmezését tűzte ki célul. A valójában három tanulmány alkotta projektben kínai és brit 13 év alatti gyerekek tanulási képességeit és iskolai teljesítményét vizsgálta.

A megfelelően kontrollált új tanulmányokban a kutatók a korábbiakkal éppen ellentétes eredményt kapták; mégpedig, hogy a fejlődő gondolkodásmód elméletet ismerő gyerekek rosszabb, nem pedig jobb eredményeket mutatnak a nehezebb anyagok feldolgozásában. Ez az eredmény a gyerekek jegyeiben is megmutatkozott, ahol szintén negatívan hatott az érdemjegyekre.

További kutatásokban a csapat azt is kiderítette, hogy ez a hatás ugyanilyen formában az egyetemista tanulókra is ugyanúgy érvényes – itt viszont már valamelyest mérsékeltebb, inkább semlegesnek nevezhető volt a hatás.

Forrás: psycnet.apa.org

Megosztás

Legutóbbi tartalom

Egy újonnan felfedezett fehérje okozza az edzés pozitív hatásait

Mindegy, hogy egy sétáról vagy egy edzőtermi gyakorlatról van szó, a mozgás jót a testünknek. De lehetséges-e ezeket az előnyöket…

2020-01-19

7 milliárd éves csillagport találtak egy meteoritben

A csillagok élete akkor kezdődik, amikor az űrben szálló por és gáz nagy mennyiségben felhalmozódik és egymásba esik - ezzel…

2020-01-15

Vasat havazik a Föld magja

A Föld magja rendkívül meleg és hatalmas nyomásnak van kitéve, amíg egy új kutatás szerint magjának külső részéből vas pelyhek…

2020-01-10

170 ezer éve már növényeket főztünk

A dél-afrikai Lebambo Hegység barlangjaiban élő emberek már 170 ezer évvel ezelőtt keményítőben gazdag növényekből főztek ételeket. A Witwatersrand Egyetem…

2020-01-10

Készülődik az ősi élet után kutató Mars 2020 küldetés

A NASA Mars 2020 roverje nem csak az ősi élet nyomai után kutat majd, hanem az emberi küldetésekhez is adatok…

2020-01-06

Védi a szív- és érrendszert a chili fogyasztás

A chili paprika jótékony hatásait már több mint egy évszázada dicsérik. Most viszont olasz kutatók felfedezték, hogy azoknál akik rendszeresen…

2019-12-24

Ez a weboldal cookie-kat használ.

Elolvasom