Heti egy óra edzéssel megakadályozható a depresszió

 A Black Dog Intézet új kutatása kiderítette, hogy mindössze egy órányi bármilyen nehézségű rendszeres testedzéssel megelőzhetővé válhat a depresszió.

Az eredményeik szerint még a kis mennyiségű edzés is megvédhet a depressziótól, kortól és nemtől függetlenül.

Az eddig legnagyobb és legkiterjedtebb ebben a témában készült tanulmányban összesen 33908 norvég felnőttet vizsgáltak, akiknél 11 évig időszakosan rögzítették, hogy menyit és milyen módon edzenek és a depresszió különböző tüneteinek megjelenését.

A nemzetközi csapat szerint az esetek 12%-ában megelőzhető lett volna a depresszió ha a résztvevő heti egy órányi fizikai aktivitás végzett volna.

“Már egy ideje ismerjük, hogy az edzésnek szerepe van a depresszió tüneteinek kezelésében, azonban ez az első eset, hogy képesek voltunk számszerűsíteni a fizikai aktivitás megelőző szerepét a jövőbeli depresszió szint csökkentésében,” mondta Samuel Harvey, a tanulmány vezető szerzője.

“Ezek a felfedezések azért is izgalmasak mert azt mutatják, hogy relatíve kevés edzés – heti egy óra – jelentős védelmet hozhat a depresszió ellen.”

“Még mindig azon igyekszünk, hogy kiderítsük hogy pontosan miért van ilyen védelmező szerepe az edzésnek, de szerintünk a fizikai aktivitásra jellemző különböző fizikai és szociális előnyei egyesített hatásáról lehet szó.”

“Az eredmények kiemelik, hogy milyen nagy jelentősége van az edzések integrálásának az egyéni mentális egészség tervekbe és a széleskörűbb közegészségügyi kampányokba. Ha módot találunk rá hogy akár csak egy kicsivel emeljük a népesség fizikai aktivitását, akkor annak valószínűleg jelentős előnyei lesznek a fizikai és mentális egészség terén is.”

Ez felfedezések hatására az intézet Edzd a Hangulatodat nevű kampányt hirdetett, ami szeptemberben arra ösztönözte az ausztráliaiakat, hogy edzéssel javítsanak a fizikai és mentális egészségükön.

A kutatók a HUNT (Health Study of Nord-Trøndelag) tanulmány adatait használták fel, ami az egyik legnagyobb és a legrészletesebb népesség alapú egészség felmérés amit valaha végeztek – 1984 és 1997 között.

Az egészséges résztvevőket megkérték, hogy adják meg hogy milyen rendszerességgel és intenzitással edzenek és a későbbi kérdőívekben arra is rákérdeztek, hogy megjelent e náluk szorongás vagy depresszió jelei.

A kutatócsapat figyelembe vett más olyan tényezőket is amik hatással lennének az edzés és metális betegségek kapcsolatára. Ezek között voltak társadalmi gazdasági és demográfiai tényezők is, tiltott szerek használata, testtömeg index, új pszichológiai problémák kialakulása és szociális támogatás is.

Az eredmények szerint azok az emberek akik a tanulmány elején arról számoltak be semmilyen formában nem edzenek azoknál 44%-al magasabb volt a depresszió kialakulásának kockázata azokhoz képest, akik heti egy-két órát foglalkoznak vele.

Azonban ezek az előnyök nem terjedtek ki a szorongásra is, aminek az eredmények szerint semmi kapcsolata nem volt az edzéssel.

Az Ausztrál Egészségügyi Felmérés szerint az ausztrálok 20%-a nem folytat semilyen rendszeres fizikai aktivitást és több mint az emberek harmada heti kevesebb mint 1,5 órat tölt edzéssel. Mindeközben nagyjából 1 millió ausztrál szenved depresszióban, és minden ötödik ausztrál szenved valamilyen mentális betegségtől 16-85 éves kora között.

“Ahogy az ülő életmód egyre jobban a normává válik világszerte, úgy nő a depresszióval küzdők száma.” mondta Harvey. “Ezek az eredmények különösen relevánsak mivel rámutatnak, hogy egy kis életviteli változással milyen hatalmas mentális egészségbeli javulás érhető.”

Forrás: ajp.psychiatryonline.org

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.