Kiderült milyen személyiségjegyek segítik a szociális média függőség kialakulását

Ahogy a szociális hálókat működtető cégek egyre nagyobb ügyüknek tekintik a felelősségteljes és pozitív élmények nyújtását a több millió felhasználójuknak, úgy a Binghamton és a New York Állami Egyetemek új kutatása arra volt kíváncsi, hogy a személyiségi jegyek segítségével képesek e meghatározni, hogy valaki szociális médiafüggővé válik e.

“Rengeteg kutatás szól arról, hogy a különböző személyiségjegyek interakciója milyen hatással van az alkohol vagy a drog függőség kialakulásához,” mondta Isaac Vaghefi, a Binghamton Egyetem docense és a kutatásról készült tanulmány társszerzője. “Mi is hasonló módon akartuk megközelíteni a szociális média függőséget.”

A kutatók a DePaul Egyetem kutatóival kiegészülve közel 300 egyetemista önbevallásos adatait gyűjtötték össze és az eredmények alapján arra jutottak, hogy három személyiségjegy – a neuroticizmus (érzelmi stabilitás), lelkiismeretesség és az barátságosság – állt kapcsolatban a szociális média függőséggel.

Ez a három jellemvonás a Big five személyiségmodell öt jellemvonásából, ami az egyik legjobban felépített elméleti keretrendszer az emberi személyiség megértésére. A kutatók azt találták, hogy a másik kettő jellemvonásnak – az extraverzió és a nyitottság – nem volt jelentős szerepük a függőség kialakulásának esélyében.

A személyiségvonások egyenkénti vizsgálata mellett a kutatók azt is megnézték, hogy azok hogyan hatnak egymásra a szociális média függőséggel kapcsolatban.

“Ez egy összetett és bonyolult téma. Nem hagyatkozhatunk egyszerű megközelítésre,” mondta Vaghefi.

Önmagukban a neuroticizmus és lelkiismeretesség közvetlen negatív és pozitív hatással vannak a függőség kialakulására – neuroticizmus közvetlenül emeli, amíg a lelkiismeretesség közvetlenül csökkenti az esélyeket. Azonban, amikor együtt vizsgálták őket, a magas neuroticizmus lényegesen csökkentette a lelkiismeretesség által kifejtett hatást.

Mivel valaki lehet egyszerre erősen neurotikus és lelkiismeretes, ezért a kutatók felfedezték, hogy annak ellenére, hogy ezek az emberek jó önfegyelemmel rendelkeznek és képesek kitartani a céljuk mellett, mivel stresszesek és könnyen és aggódóak is, ezért ez az utóbbi két tulajdonság felülírja a szociális média felett vélt uralmukat.

Ezek a hatások miatt a lelkiismeretesebb emberek is könnyebben a szociális média rabjaivá válhatnak.

A kutatók eredményei szerint a barátságosság önmagában nem volt hatással a függőségre, viszont a lelkiismeretességgel együtt már más volt a helyzet. Az alacsony barátságosság és lelkiismeretesség – egy kevésbé empatikus és felelőtlenebb személy – szintén növeli a szociális média függőség esélyét és meglepő módon ugyanilyen hatással van az egyszerre magas barátságosság és lelkiismeretesség is.

A kutatók szerint ez a váratlan eredmény a “racionális függőséggel” magyarázható, ami azt jelenti, hogy a felhasználók öntudatosan többet használják a szociális média oldalakat, mivel számukra ezzel maximalizálható az általuk észlelt előnyök.

Például egy barátságos ember öntudatosan hozza meg azt a döntést, hogy több időt tölt ezeken az oldalakon, hogy erősebb kapcsolatban maradjon a barátaival – mivel számukra egy fontos cél ezeknek a kapcsolatoknak az ápolása.

Ez azért egy különleges eset, mivel itt a függőségnek nem az irracionalitás vagy a kevés önkontroll eredménye, mint a legtöbb függőségnél, hanem egy racionális és jóindulatú folyamat eredményei.

A kutatók remélik, hogy a tanulmányuk segít teljes képet adni erről az egyre nagyobb méreteket öltő és nagyobb jelentőségűvé váló függőségről.

Forrás: scholarspace.manoa.hawaii.edu[PDF]

Szerkesztő: arsratio

Oszd meg

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..